Efectele pe care Jala Neti le are asupra fumatului

Acest articol a fost preluat din brosura Jala Neti "Manual de utilizare a tehnicii de curatare Yoga cu solutie nazala" si tradus din limba engleza in romana de catre LampaLuiAladin.ro. Manualul compet, tradus in limba romana, il puteti descarca de aici.



preluare - renuntare la fumat

Această secțiune a fost scrisă de un fost fumător de 40 de țigări pe zi, timp de 15 ani, care a înțeles, practicând yoga, adevăratele motive pentru care trebuie să renunțe la fumat și conexiunea personală încâlcită ce cauzează inițierea unui astfel de obicei, cât și continuarea lui.

Se știe că fumatul este o dependență atât fiziologică cât și psihologică. Se crede acum că dependența fizică de nicotină este mai puternică decât cea de heroină sau alte droguri.

Efectele ce amenință viața ale fumatului sunt descrise pe larg în multe documente, fiind de asemeni cunoscute și afecțiunile de care aceștia sunt amenințați. Există multe campanii pentru stoparea fumatului și multe metode mai mult sau mai puțin eficiente. Aceste metode, ce depind în principal de atitudinea și voința persoanei, alături de câteva alte trucuri ale modului de viață, se concentrează asupra renunțării la fumat. Ei se concentrează asupra țigărilor, actului fumatului, nicotinei și gudronului ca fiind rele. Dar nu țigările și nicotina sunt problema, nici măcar fumatul în sine. Acestea sunt doar simptome ale adevăratelor probleme. În realitate, persoana care fumează este problema, întrucât toate acele lucruri sunt înfășurate în organismul unei persoane, în modul de viață și personalitatea lor. Chiar și neglijând această problemă a personalității fumătorului, ceea ce este rar abordat în această problemă este interconexiunea dintre: dependența biologică de o toxină cunoscută, dependența psihologică de un obicei social și indispoziția spirituală ce cauzează o continuitate a acțiunilor către o moarte înceată și prematură prin otrăvirea proprie.

Până azi, o asemenea ecuație personală nu a fost pe deplin adresată nici de doctori, de psihiatri sau de profesorii de religie. Știința yoghină are metode care se adresează tuturor acestor factori într-un mod integrant. Când se recomandă folosirea Jala Neti sau a altei practici yoga care să ajute la renunțarea la fumat, nu se intenționează ca renunțarea să se facă imediat. Simptomul (fumatul) nu este punctul focus al tratamentului. Pot trece săptămâni, luni sau chiar ani pentru ca obiceiul să se șteargă, pentru a ajunge la rezolvarea adevăratei probleme și pentru a renunța complet la fumat.

Majoritatea fumătorilor au grade diferite de dificultate în înțelegerea și conștientizarea zonelor mai sus menționate, de aceea orice program pentru renunțarea la fumat trebuie să țină cont de personalitatea individuală și motivația fiecărui fumător. De exemplu, unii oameni pot da dovadă de o voință uimitoare și să renunțe la fumat imediat, dar asta nu e de ajuns pentru a stopa simptomele fizice ale renunțării. Poate s-a renunțat la țigări, dar există alte obiceiuri negative ce pot apărea ca să ia locul fumatului. Sentimentul de renunțare și pofta de țigări poate dura ani întregi. Această tensiune și frustrare poate să țină o viață întreagă.

Altor persoane le ia mai mult timp să reducă numărul țigărilor și în final renunță la fumat oprindu-se brusc și ajung să reia acest obicei de mai multe ori de-a lungul anilor.  Aceste abordări pot ajuta la minimizarea disconfortului renunțării dar, cu timpul, ei vor fi nevoiți să treacă prin același proces de rezoluție a corpului și a minții pe care metoda stopării imediate a fumatului e posibil să o fi cauzat.

 

Indiscutabil, unii oameni nu vor să ajungă să înțeleagă de ce fumează. Propria înțelegere duce la propria confruntare, iar acest lucru poate explica refuzul multora de a încerca să renunțe la fumat. Prin metode yoghine însă, nu se va forma niciun disconfort fizic sau mental. Potrivit principiilor yoga, nu trebuie să lupți împotriva fumatului, sau a orice altei dependențe, obicei sau defect de caracter. Dependența trebuie înțeleasă ca o cauză fizică și mentală și ca rezultat al personalității. De aceea este atât de greu să întrerupem asemenea cicluri. Este o situație în care nu știi ce vine prima dată - nevroza sau dependența?

Ținând cont de faptul că vor exista întotdeauna motivații inconștiente pentru a face aceste lucruri dăunătoare, conștiința trebuie să fie în continuă creștere, până la punctul în care nu mai vrei să te autodistrugi. Aceasta este o problemă mult mai complexă decât renunțarea la fumat. Îndepărtând țigările sau oprind fumatul pot lăsa rămășițe de autodistrugere care, mai devreme sau mai târziu, vor ”reînvia”. Percepția unei persoane ce vrea să renunțe la fumat și înțelegerea vieții, respiratului, gândirii, simțirii și acțiunii trebuie să se schimbe. Trecerea de la țigări la mestecatul de nicotină nu va ajuta, la fel cum nu o va face nici lipirea de plasturi cu nicotină de braț, la creșterea conștiinței gândurilor, sentimentelor și acțiunilor asociate cu cauzele autodistrugerii. Asemenea metode sunt doar soluții incomplete la probleme mult mai complexe. La renunțarea unei dependențe complexe, trebuie să se țină cont de următoarele 3 zone interconectate.

Dependența fizică

Corpul unui fumător are nevoie de dozele sale zilnice. Întreaga biologie a fost modificată cu timpul pentru a se învârti în jurul chimicalelor inhalate dintr-o țigară. Prin urmare, dacă obiceiul este redus, corpul trebuie să fie reînvățat cu ceea ce e normal și ce e sănătos, iar aceste lucruri nu se pot întâmpla peste noapte. Pentru ca corpul să ajungă la starea sa naturală, sângele trebuie detoxificat de nicotină gradual, pentru a evita efectele adverse ale renunțării de-odată. Bineînțeles, renunțarea la substanțele ce produc dependență și modificarea graduală a modului de viață vor accelera procesul de detoxifiere. Așadar, profesorul sau terapeutul trebuie să regleze în mod regulat balanța dintre dependența corpului și regimul de curățare dorit. Prea mult, prea repede este posibil să ducă la regres. Cu toții știm că există reziduuri de nicotină în sânge, in mușchi și in creier, ce ajută la menținerea dependenței. Dar cine ar crede că reprogramând căile nazale și folosind tehnici de curățare salină ar fi folositoare la începerea renunțării la o astfel de dependență fizică? Jala Neti este doar una dintre nenumăratele tehnici de curățare yoghine care ajută la remedierea respirației și a detoxifierii circulației.

În cazul unei renunțări sau în cazul unei situații terapeutice consultative, studentului i se vor prezenta și celelalte metode de detoxifiere a corpului. Acestea includ poziții speciale yoga, exerciții, diete de respirație sau curățare - kriya.

Întregul subiect al purificării corpului este legat și de dietă, de sistemul digestiv și de intestine. Nimeni nu poate spera să curețe ani de toxine acumulate (multe din ele fiind înghițite și absorbite de tractul digestiv via mucoasei nazale) fără să ia în calcul mâncarea și dieta. Nicotina este cunoscută ca fiind ca un supresor al apetitului și deci, când substanța va fi îndepărtată, vor apărea diferite feluri de dificultăți digestive. După ce a fumat mulți ani, un fumător ar putea să aibă un simț al mirosului diminuat sau chiar inexistent, sau să nu mai simtă cerul gurii. Renunțarea la fumat este calea ideală de a reobișnui cerul gurii și de a crea un regim alimentar sănătos. Toate aceste lucruri fac parte din abordarea yoga în tratamentele de vindecare și de terapie fizică.

În asistarea renunțării la fumat, Jala Neti este prima și cea mai probabilă metodă ce va fi încercată. Dacă te gândești la Jala Neti ca la o simplă cale de a elimina niște mucus murdar din nas, atunci ai pierdut multe din elementele metodologiei fizice ale yoga. Există conexiuni subtile între nervii olfactivi, impulsurile electrice din creier, sistemul hormonal și tiparul creierului ce cauzează obiceiuri și acțiuni înrădăcinate. Fără să știi, în timp ce elimini mucusul, ”masezi” natura minții și creezi o funcție mai bună pentru fiecare din acestea, precum și o armonie între funcții.

Alături de resensibilizarea mecanismului mirosului și funcțiile sinusurilor, Jala Neti ajută la purificarea capilarelor nazale care transportă gazele în sânge, pe care creierul le analizează la fiecare respirație. În aer liber gazele pot fi detectate de la distanță de corp. Având un simț al mirosului sănătos, un mesaj mult mai puternic este transmis creierului de gazele ce sunt inspirate prin nas.

Dar priviți la cum se comportă un fumător! Ei nu inspiră pe nas. Ei inhalează fumul toxic pe gură, iar ca rezultat, creierul nu știe de fapt că corpul inhalează acel fum, nicotina și celelalte chimicale din tabac. Întregul sistem de filtrare, senzorial și de protecție este ocolit prin respirarea pe gură a fumului. Ce șanse are creierul sau mintea să prevină sau să oprească astfel de dependență în aceste condiții? Singura situație când simțurile olfactive primesc vreo dovadă a fumatului este atunci când fumătorul inhalează prin nas, caz in care fumul este mult mai puțin potent căci plămânii absorb chimicalele. Expirarea pe nas duce la blocarea mai multor particule de fum în mucoasa nazală, ce sunt apoi înghițite. Rezultatul este un amestec de produse secundare ale țigărilor în stomac. Dacă vrei să-ți lași creierul să fie conștient de faptul că fumezi, pune filtrul țigării în nas și trage din ea!

Atunci vei vedea care este reacția naturală a corpului! Vei avea o amețeală de zile mari sau vei vomita sau leșina. Aceasta este adevărata reacție a mecanismului nazal și a creierului la fumul de țigară ce intră în corp. Deci, pentru un fumător, oriunde este fum de țigară în aer, creierul ajustează fizicul și psihicul la ceea ce este obișnuit, iar dependența se menține. Totuși, dacă căile nazale ar fi reprogramate prin Jala Neti regulat pentru a mirosi normal și a identifica aerul curat, creierul va gândi: ”ce-i cu mizeria asta ce intră, nu imi place „ și se va trimite un mesaj  de repulsie către minte. Datorită acestui fapt, fumătorul va fi mai puțin interesat de țigară și la un nivel biologic inconștient, se poate simți chiar îngrețoșat de mirosul de țigară. Acest lucru face renunțarea la fumat mult mai simplă, dacă substanțele și mirosurile neobișnuite sunt respinse automat prin protecția oferită de propriul corp. Aceste mecanisme create de natură există pentru a se asigura că toate gazele intră în corp prin nas și că doar lichidele și solidele intră pe gură. Acesta este cea mai mare problemă a fumatului și cel mai puternic motiv pentru care e atât de greu să renunți. Creierul nu are nici un mijloc de apărare împotriva lui. Dacă îi redai creierului mecanismele de apărare prin curățarea căilor nazale și prin reducerea respirării pe gură, corpul va începe în mod natural să respingă consumul de otrăvuri.

Dependența psihologică

La fel cum există factori fizici care susțin fumatul, există și zone psihologice asupra cărora trebuie să ne concentrăm. Pentru a rezolva problema emoțională a dependenței, oamenii trebuie să-și întărească personalitatea, s-o depășească pe cea a fumătorului care face asta din motive precum presiunea, imaginea, rebeliune etc. și care este căpătată datorită asocierii cu anumite anturaje, locuri, evenimente, etc..  A opri un astfel de obicei este dificil pentru slăbiciunea interioară a unui fumător. De fapt, îl poate face să se simtă mai neputincios, mai incapabil sau fără control asupra propriei vieți. Așadar e nevoie de o altă formă prin care să se restabilească imaginea și încrederea în sine, o metodă concepută prin propriile forțe, nu reflectată de alții.

Toți practicanții yoga și mai ales cei ce practică Jala Neti, ajută la încurajarea individuală, deci fiecare este responsabil pentru propriile acțiuni, chiar și sub presiune emoțională și mentală mare. Tehnicile de relaxare și meditație ajută persoanele să-ți confrunte insecuritățile și nevrozele în siguranță și gradual. Instrumentele metafizice precum vizualizările, deciziile, analiza amănunțită, concentrarea, confirmarea, ajută oamenii să ajungă la o înțelegere atât a problemelor, cât și a soluțiilor, pentru a le depăși.

Toate metodele Neti influențează funcțiile glandelor pitulare si pineale. Pentru yoghini, o stare de percepție mentală clară depinde de funcționarea acestor doua glande importante.

 Practicând Jala Neti zilnic, putem îndepărta zgura din minte, așa cum îndepărtăm mizeria din căile nazale. Efectele mentale pe care le are Jala Neti sunt făcute cunoscute frecvent de cei ce practică yoga, însă și ei găsesc dificilă explicarea exactă a schimbărilor psihologice ce survin. Spun lucruri precum: ”pur și simplu îmi simt mintea mai limpede”, ”acum înțeleg mai bine ce greșeam înainte”. Aceste comentarii fac aluzie la activarea intuiției. Astfel de realizări ajută foarte mult la spargerea barierei ignoranței a obiceiurilor inconștiente. Alt efect al Neti este ajutarea puterii minții. Îmbunătățirea unor capacități precum discriminarea, luarea de decizii, hotărârea și intuiția sunt folositoare în destrămarea obiceiurilor personale, înnăscute social sau fizic, a oricărei dependențe. Se dezvoltă o detașare, fiind de exemplu capabil să stai într-o încăpere cu prieteni care fumează, iar tu să nu simți nevoia să o faci. Într-un sens spiritual, Neti ajută la crearea unei viziuni pozitive asupra ta și a altora.

Rezultatul spiritual

Cel mai important este ca orice fumător să rezolve aceste indispoziții spirituale profunde pe care le are, ce îi determină să consume chiar un cocktail de substanțe otrăvitoare și deloc necesare. De ce viața lor nu e destul de satisfăcătoare trebuind să recurgă la astfel de metode prostești precum fumatul? Ce e atât de rău cu viața lor și viziunea asupra vieții încât vor să înrăutățească și mai mult problema pe termen lung prin fumat? Este ținerea unui cilindru de hârtie în gură singura soluție de relaxare și pace? Insecuritate, teamă, plictiseală, mânie, anxietate, subaprecierea de sine, distrugerea de sine, etc, sunt toate metode de transfer pentru fumat. Yoga, meditația și curățarea Neti lucrează împreună în rezolvarea acestor probleme inconștiente ale psihicului, prin extinderea conștiinței de sine, a relaxării a nivelelor fizice, mentale, emoționale și psihice ale personalității. Renunțarea la fumat poate fi privită apoi ca un declanșator pentru a descoperi mai multe despre sine și pentru a avea o mai bună percepție spirituală de sine. Acestea fiind spuse, întrebarea este ”care este dependența lor de indispoziția spirituală?”

Există multe funcții ale vieții cu care fumatul interferează, precum digestia, vitalitatea, somnul, gândirea, temperamentul, funcțiile hormonale sau motivația. Multe din aceste funcții pot fi îmbunătățite prin toate practicile yoga, căci acestea funcționează holistic. Pentru a ajunge în punctul în care ești mai sănătos și mai echilibrat, neavând niciun fel de dependență de vreo substanță, trebuie să te concentrezi asupra tuturor domeniilor de care am vorbit mai sus. Jala Neti are un impact fizic și mental major asupra tuturor acestor domenii, fiind calea ideală de a face primii pași spre sănătate și normalitate, în care fumatul nu își are locul.


renuntare la fumat - inchidere citat